יום שלישי, 19 ביוני 2012

רשמים מכנס השיווק של חיפה והצפון.




19.6 8:30 בבוקר. כנס השיווק של חיפה והצפון במלון לאונרדו בחיפה. בדיוק פיוטי באותו זמן.....בעיר אחרת שמה קאן, מתקיימת אולימפיאדת הקריאטיביות בפרסום/שיווק/מדיה דיגיטלית ועוד קטגוריות חדשות שאין להן שם,  2012. 

הייתי בקאן מספר פעמים בשש עשרה השנים האחרונות שלי כאיש קרייאטיב. בכיתי מקנאה. 1. בגלל הפשטות. 2. בגלל הפשטות 3. בגלל הפשטות. רעיונות גאוניים בשיווק/פרסום וכדומה, הם תמיד פשוטים ואמיתיים. מתחת לאף. כל מה שצריך כדי למצוא אותם הוא לשאול את השאלות הנכונות. הנאיביות. הכי דביליות. כל אחד יכול (אבל לא כל אחד רוצה ואני ארחיב בהמשך) .
הסתייגות קטנה הייתה לי. אותם רעיונות פשוטים חדשניים, מעוררי השראה ופורצי דרך (בכל רמה אפשרית, החל מרעיונית ועד לטכנולוגית) היו מטעמם של מותגי ענק. חברות גדולות עם משאיות של מזומנים בחנייה ורצון עז להפגין יכולת. מצד שני, מעט מאוד עסקים קטנים, אם בכלל, כיכבו שם. עסקים קטנים כך נראה לי עסוקים יותר בשני דברים. הישרדות או יומרה להיות גדולים. 

הישרדות מול יומרנות 

הישרדות היא מערכת הפעלה אחת לחשיבה עסקית בדרך לבניית מותג. (שאותה אני מחבב ואותה מעטים מנצלים כמנוע לקידום העסק וליצירת מותג אמיתי). יומרנות  היא מערכת הפעלה שונה בתכלית ומאוד פופולארית. הבעיה עם יומרנות ושאיפה להיות גדול שהם גורמים לעסקים קטנים לטעות ולחשוב מתחילת הדרך כמו הגדולים (וכמו שהוכיח הפורמט של כוכב נולד, אין קיצורי דרך), להתנהג כמו הגדולים ולדבר על עצמם ואל לקוחותיהם כמו שחברות הגדולות מדברות ברמת התקשורת השיווקית (פרסום/קד"מ/יח"צ). הבעיה, אם נחזור למשל האולימפיאדה, היא שיש רק מעט מאוד אנשים בעולם שיכולים לרוץ 100 בפחות מעשר שניות. ככה זה.
אתה יכול לקנות את הבגדים של ספורטאים גדולים. לקנות את נעלי הריצה שלהם. את הדאודורנט שלהם. לחקות את המניירות שלהם. לשתות את משקאות האנרגיה שלהם. אתה יכול ללבוש חולצות של מסי ולבשם את עצמך באפטר שייב של מייקל ג'ורדן. והרי החדשות: רובינו לא נהיה מייקל ג'ורדן. המקסימום שהוא ייתן לנו היא השראה וזה סבבה אבל גם אז, ספרתם כמה עוד תואמי ג'ורדן יש? המון. כולם רוצים. אף אחד הוא לא הוא. 

יאללה חיפה! 

אז החלטתי לעלות על רכבת מתל אביב ולהגיע לחיפה, עיר הולדתי. לראות מקרוב את האנשים היקרים שבונים עסקים בעשר אצבעות. נלחמים יום יום במתחרים חדשים שצצים סביבם, מנסים להבין מיהו לעזאזל ה"צרכן החדש", נאבקים להישאר מעודכנים בעולם דיגיטלי, טכנולוגי ושיווקי שמשתנה על בסיס של כל רבע שעה ונלחצים מהשיחה הבאה ממנהל הבנק ובמיוחד מהחובה הזו להיות "יצירתיים כמו הגדולים". באלאגן!
בכנס עלו ובאו מרצים שונים מדיסציפלינות שונות. המשותף לכולם היא ההצלחה. כולם מצליחים בתחומם. מעוררי השראה עם ארגזי כלים מאובזרים ל....הצלחה כמובן. הצלחה כמו גדולים. כך עובדים הגדולים. סיפור המותג שלך, המדיות השונות שעומדות לרשותך, חשיבה עסקית מחוץ לקופסה, השימוש הנכון במדיה חברתית, כלים ליצירת קשרים וכו'. הכול אמצעים מקצועיים בדרך להפיכה למותג גדול. ומצליח. 

כלי מוזיקה בלי מוזיקה

המון כלים. המון כלי נגינה היו היום על הבמה בכנס והיו הרבה אנשים מכובדים שלימדו איך מנגנים בהם. אבל לא היה אף אחד שידבר לפני הכול, בשבחה של המוזיקה. המוזיקה שיוצר בעל העסק בראשו, באופיו ובתכונותיו המיוחדות והבלתי ניתנות לחיקוי. לא היה אף אחד שאמר שזה בסדר שתהיה לך מוזיקה אחרת. שונה. לא כמו כולם. שקודם כל תלמד להכיר את המוזיקה שלך ורק אח"כ תבחר כלי נגינה. ואולי תמציא כלי נגינה בכלל? אולי אין בנמצא כלי מתאים לך? 

טכניקה מול נשמה
הייתה המון טכניקה על הבמה היום. לא הרגשתי שהייתה נשמה. לרוב המותגים והחברות הגדולות בעולם חסרה נשמה. היא הייתה ויצאה לפנסיה ברגע שהעסק גדל. לעסקים קטנים יש יתרון ענק. יש להם נשמה גדולה שעומדת מאחוריהם ושאי אפשר לחקות אותה. להעתיק ממנה. כדאי לנצל את זה לפני שיוצאים לדרך אל החלום הגדול. כדאי גם לחשוב על דרכים להשאיר אותה בלב, גם אם גדלים ומצליחים בענק! 



תגובה 1:

  1. אין מה לעשות. כשיש כסף שוכחים את כל השאר. זה התהליך שהעולם עובר מאז המאה עשרים. אבל היה כיף לבקר בחיפה אחרי כל כך הרבה זמן שלא יצא לי להיות בה. הייתי צריכה מפת חיפה כי כה הרבה השתנה.

    השבמחק