יום חמישי, 26 באפריל 2012

אני מאמין ברעיונות גנובים


"It's not where you take things from - It's where you take them to"

Jean-Luc Godard


אני מאמין שרעיונות הם צירופים חדשים של רעיונות ישנים. אני מאמין שכדי לחקות רעיונות של אחרים צריך כשרון אבל רק גאון אמיתי יכול לגנוב רעיונות.  

אני מאמין שמקוריות, כמו שהיא נתפסת עדיין, היא מיתוס מיושן שאבד עליו הקלח בדיוק כמו זה שמתאר את האופן שבו אתנה נולדת מראשו של זאוס כאישה בוגרת ומצוידת בחנית.  



אני מאמין בפוסט מודרניזם הטוען כי ניתן ליצור רעיונות בעלי איכות ומשמעות גבוהים יותר ע"י עמידה על ה"כתפיים"  של רעיונות קודמים כך שמהיתוך ביניהם נוצרת משמעות חדשה. לא צריך כבר להתחיל מאפס.

אני מאמין ב"רמיקס" (Remix) של רעיונות. אני מאמין שה"רמיקס" הזה הוא המבנה התרבותי החדש והשולט של העידן הדיגיטלי. מינגלינג אינסופי של חלקי רעיונות ורעיונות. הרעיון של ה"רמיקס" הולך חזרה בזמן עד לפילוסוף ג'ון לוק במאה ה-17 שהצביע על הדמיון האנושי כמנגנון של "copy&paste", כלומר, שיכפול ושעתוק של תפיסות מציאות קיימות לתוך מבנים חדשים. אני מאמין שרעיונות מורכבים הם צירופים של רעיונות פשוטים. בכדי ליצור את רעיון חד הקרן קח לך סוס והוסף לו קרן. זהו. 

אני מאמין (ויודע מתוך 16 שנות ניסיון ) שכל הרעיונות עובדים כך. אם נהיה לרגע ארכיאולוגים ונחפור בתוך כל רעיון נמצא את מרכיביו הבסיסיים. יצירת רעיונות הינה אותו הדבר, בכיוון ההפוך. 

ג'ונה לרר (Jonah Lehrer) מציג את זה כך בספרו "איך אנחנו מחליטים": "מבחינת תפיסת המוח – רעיונות חדשים הם רק כמה רעיונות ישנים ביחד". סטפן ג'ונסון (Stephan Johnson) בספרו "מאין באים רעיונות טובים"  אומר שיש מספר מוגבל של רעיונות אפשריים בכל זמן נתון. הוא קורא לזה "המרחב האפשרי הקרוב". הצירופים הברורים מאליהם ביותר, הרעיונות הבנאליים ביותר, הפתרונות הקריאטיביים הבנאליים ביותר לבעיה יושבים שם על קצה המרחב האפשרי הקרוב ביותר. 

זו הסיבה מדוע הסבב הראשון של פתרונות קריאטיביים לכל בריף או בעיה מניף רעיונות כל כך זהים מאנשים שונים, שוב ושוב. זו הסיבה לשמה כל כך הרבה רעיונות נראים דומים זה לזה, מעתיקים אחד את השני, באופן מודע או בלתי מודע.(שימו לב לסרט לידת הרעיון המצורף)








 אז איך ניתן ליצור רעיונות טובים יותר? הרעיונות הטובים, החריגים, המסקרנים והמבדלים יותר נמצאים בקצה המרוחק ביותר של "המרחב האפשרי הקרוב". יושבים שם ומחכים למגלי העולם החדש. 



המירשם הבדוק שלי למציאת רעיונות חדשים :

1.    חישפו את עצמכם למגוון הכי רחב שיש של השפעות ותנו למזל להוביל את הדרך.
2.    עיברו את הררי הרעיונות הבנאליים קודם כל ורק אח"כ תגיעו לארץ המובטחת. 

אגב, כאן אני מתפצל מדעתו של מר לרר הנכבד  כפי שמתבטאת בספרו  "Imagine: How creativity works" שטוען שסיעור מוחות אינו עובד.

אני מאמין שהוא עובד מצוין עבור כמה דברים : 

אחד הדברים הוא פריצה של חומת הבנאליות שמציבים הרעיונות הראשוניים, ביחד, כדי לחסוך בזמן. השגת גישה לרעיונות שקיימים בראשם של אנשים רבים, הנחתם על השולחן וערבובם יחד, כך שכמות ולא איכות של רעיונות היא המטרה הראשית של סיעור מוחות טוב. אנשים נוהגים לומר שאין רעיונות רעים בסיעור מוחות. יש! יש הרבה וטוב שכך. זהו בדיוק העניין.

להתנסות בסדנת סיעור מוחות, ניווט מעבר למחוזות הבנאליה וגילוי עולמות חדשים אצלכם בראש, דברו איתי. עופר גולן. 0544565060.

  

2 תגובות:

  1. זה נכון לגבי עוד תחומים, למשל אופנה. מסכימה איתך לגמרי

    השבמחק
  2. תודה על התגובה. מסכים לחלוטין.

    השבמחק