יום רביעי, 11 ביולי 2012

דיוקן העסק והמותג הצעיר כמוזיקאי מתחיל.


מצאתי ברשת את השיטה הבדוקה ליצירת להקה. לקחתי את החוקים הללו מקטגוריית המוזיקה והעברתי אותם לתחום הקמת עסקים ויצירת מותגים. באופן אישי אני אומר שמשהו רע מאוד קרה למוזיקה (ולמותגים) בעשור האחרון. זאת בגלל חוסר הנכונות של מוזיקאים (ומותגים) להתחייב או במילים אחרות, בגלל נכונותם ללקק לקהל היעד שלהם על מנת להשיג תהילה מהירה. התהליך הפך מעריצי מוזיקה לצרכני מוזיקה וצרכנים כמו צרכנים, שופטים הכל לפי תג המחיר.





בכל מקרה, ובנימה יותר חיובית, הנה השיטה. 




בכדי ליצור מוזיקה צריך לחיות את מוזיקה. ככה זה. אין פטנטים אחרים. לכן אם את/ה רוצה להקים להקה כדי להיות מגניב וקול או כדי להתפרסם ולעשות מיליונים, תוותר/י. הפדיחה תהיה הרבה יותר גדולה אחרי שהמעריצים שלך יגלו את הסיבה האמיתית להקמת הלהקה והם יגלו! בגלל שזיופים אפשר להריח. גם בעסקים. ואז הם פשוט יעזבו כי יש המון להקות אחרות. 

בכדי לנגן מוזיקה צריך ממש אבל ממש לאהוב מוזיקה. אם אתם לא יודעים לנגן עדיין זה לא אומר דבר חוץ מזה שאתם צריכים ללמוד. אבל כדי ללמוד לנגן צריך להיות מעריצים של מוזיקה. הלימודים קשים. מתסכלים. קשים ומאכזבים לעיתים קרובות, שכן אתם לא תעמדו בציפיות של עצמכם להיות ג'ימי פייג' או דיוויד בואי או קוקה קולה תוך שבועיים. וטיפ קטן : אתם לא צריכים להיות קוקה קולה או שלמה ארצי. אם לשם אתם מכוונים אזי כבר תדעו שאתם תהיו מותג המוכר יותר כ"להקת קאוורים". כדאי לדעת מראש שאנשים ברובם מעריצים את האורגינל ומוכנים גם לשלם עבורו. לגבי חיקויים ובכן, יש מיליונים והבחירה בהם היא לא בהשקעה כספית אלא סמסית. 

בכדי לנגן מוזיקה צריך לאהוב את כלי הנגינה. איזה כלי מתאים לכם? למה דווקא הוא? יש אנשי תופים. אנשי גיטרות. אנשי סולו. אנשי בס. אנשי קלידים. אנשי נבל. מי אתם? האם אתם מוצאים קשר אמיתי בין הנשמה והאופי שלכם לבין הכלי? יודעים להסביר אותו? ואתם אנשי העסקים הקטנים והגדולים, אתם יודעים להסביר את הקשר ביניכם לבין העסק שלכם, כלומר, לכלי הנגינה שלכם? 

בכדי לבנות את עצמכם כלהקה, אתם והקהל שאליו אתם מכוונים צריכים לדעת איזו מוזיקה אתם מנגנים. מה הז'אנר? רוק? פופ? מזרחי? פאנק? מיקסים של כל הנ"ל? מהו הסאונד הייחודי שלכם? כזה שלא ניתן לחיקוי? כזה שאנשים יעצרו את הרכב בצד כדי להקשיב לו ברדיו. כזה שמייד יהיו לו מאות חיקויים אבל ללא הצלחה. כדי שייצור נאמנות של קהילה שלמה סביבו. וסביבכם. מהו ז'אנר המוזיקה של העסק שלכם? יש לו אחד כזה. אם לכם יש גם לו יש. וזה מה ששומעים הלקוחות שלכם גם אם אתם לא מתכוונים.

בכדי להצליח צריך להתאמן. מוזיקאים עושים חזרות וחזרות וחזרות וחזרות לפני שהם עולים על הבמה. מחפשים כל הזמן משהו. מחפשים את הדבר הזה. הסאונד שלהם. הזהות שלהם. מתיכים אותה מתוך כלי הנגינה. מתוך הסאונד. עושים המון טעויות בכוונה. לא בכוונה. כוס מים שנפלה על הגיטרה וגרמה לקצר גרמה גם לסאונד חדש. מכבש שדוחס ברזל הביא את חברי להקת Black Sabbath שעבדו במפעל לגיבוש סאונד שלימים נקרא "רוק כבד". 

מה זה אומר "חזרות" עבור עסק צעיר? מה עושה עסק כדי להתאמן לפני העלייה לבמה? מתי הוא הופך למותג שמזוהה עם ז'אנר מסוים? איך הוא מגבש לעצמו סאונד ייחודי רק לו, כמו צליל הגיטרה של The Edge, הגיטריסט של U2? לטעמי, הסאונד המיוחד למותג נובע מכלל האלמנטים שהוא מציג (מוצרים, אנשים, מחירים, תקשורת שיווקית, פרסום, נוכחות בכל מקום אפשרי עלי אדמות והרבה הרבה טעויות חינניות). בכדי לשמור על הסאונד הזה צריך להמציא אותו לפני העלייה לבמה או לפחות להרגיש את הכיוון. אפשר לזגזג אבל לזגזג כמו דיוויד בואי. (שהמציא את עצמו מחדש בכל תקופה אבל ככה זה שאתה זיקית באופייך). הז'אנר המוזיקלי של כל מותג נובע מהאנשים מאחוריו. תמיד. ואם אין כאלה או שאינם חושבים שזה רלוונטי אזי גם המותג עצמו הופך להיות להקת קווארים נוסח כוכב נולד שנופל מהר מאוד מבחינת המאזינים. 

אז תתאמנו




ותתאמנו
ותתאמנו
ותתאמנו
ותתאמנו
ותתאמנו
ותתאמנו
ותתאמנו
ותתאמנו
ותופיעו.
ותתאמנו
ותתאמנו
ותתאמנו
ותתאמנו
ותופיעו.
ותתאמנו עוד ועוד. 

זה יגיע. אבל אל תפסיקו את החזרות.
בהצלחה.  




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה