יום ראשון, 5 באוגוסט 2012

מערכת העצבים של כוכב הים כמקור השראה ליצירת מותג חברתי.

 לכוכב הים יש מערכת עצבים מבוזרת (שאינה ממורכזת. כלומר אין לו מוח מרכזי). כלומר, אין לו מוקד קבלת החלטות אחד, למעשה הוא לא חושב בכלל. רק מרגיש. דבר נוסף שמאפשרת מערכת העצבים המגניבה של כוכב הים היא רגנרציה, כלומר התחדשות איברים. (מעניין אם גם הוא קורא לזה מיתוג מחדש). 

הפוסט נכתב בהשראת הספר The Starfish and the Spider (2006), של אורי ברפמן ורוד בקסטורם על השלכות עלייתם של ארגונים לא ריכוזיים כמו ויקיפדיה, יוטיוב ועוד. הספר מרכז רשימת תכונות אופי ואופניי התנהגות של אנשים שהכותבים קוראים להם "מאיצים" או "זרזים" Catalysts)) שמצטיידים בכישורים ליצירת ארגונים לא ריכוזיים בעלי אופי חברתי. בואו נראה מה יהיה אם נשליך את הוראות ההפעלה הללו על התנהלות של עסקים ומותגים במדיה חברתית. 

אז ככה. איך להפוך למותג חברתי בשישה צעדים קלים (?)

1. גלה התעניינות אמיתית באנשים סביבך. כלומר, תהיה בנאדם. לא מכונת שיווק משומנת וממולחת. מה זה "התעניינות אמיתית"? לשלוח מזל טוב ביום הולדת שלי זו לא התעניינות אמיתית. זו התעניינות שיווקית. להפתיע אותי בשאלה על הסטאטוס האחרון שלי, ליזום סטאטוס שיעניין אותי אישית, דברים כאלה. וכן, זה דורש עבודה 24/7. אז מה? חשבת שמדיה חברתית זה גימיק?

2. פתח אין ספור קשרים עם אין ספור אנשים, גם כאלה שאינם מוגדרים כ"לקוחות". כל קונספט "קהל היעד" בנוי למותגים עצלנים. כאלה שמחפשים את השקלים/החיוכים/האוהדים/ מתחת לפנס. למותג חברתי אמיתי יש קהל יעד אחד : כל העולם ואשתו. אם תיפטר לרגע מהחשק העז לשווק ותתרגל חשק עז לדבר, להביע דעה, לספר על עצמך בקונטקסט החברתי שלך, תגלה שהמון "לא לקוחות" יגלו בך עניין ויהיו אף שגרירים עבורך אצל "כן לקוחות". וכן, זה דורש עבודה 24/7. אז מה? חשבת שמדיה חברתית זה קסם?

3. פתח רצון לעזור לכל מי שתפגוש. אותו כנ"ל של מספר 2. 

4. פתח יכולת לעזור לאנשים לעזור לעצמם ע"י הקשבה והבנה במקום סתם לתת טיפים ועצות. כמה זה נכון עבור רוב המותגים והעסקים במדיה חברתית ובכלל. טיפים כמו חול ואין מה לאכול. לחיים טובים. למציאת בן זוג. ליוגורט עם פסטה. לפוליסת ביטוח. לגילוי שמחת חיים בתוך הקולה. זה שאתה כמותג רב ידע וניסיון זה נחמד אלא שכל הידע שלך נמצא גם בגוגל. מה שאין בגוגל וגם לא יהיה היא האינטליגנציה הרגשית שלך. היכולת שלך כמותג להרגיש ולרגש אנשים. ואכן כן, זה דורש עבודה 24/7. אז מה? חשבת שמדיה חברתית זה עוד שלט חוצות בסגנון "שגר ושכח"?
 
5. פתח את עצמך כמקור השראה לאחרים. נסה להיפטר מהאינסטינקט מלהשוות את עצמך למתחרים סביבך, או לשאת חן בעיני "קהל היעד" שלך והבט פנימה אל עצמך. כמותג יש בך אישיות של האנשים שמעניקים לך את הנשמה שלך.יש להם דמיון, יצירתיות, רצונות וחלומות. הם זה אתה. גבש את האישיות שלהם לכלל רעיון אסטרטגי ורגשי שיציב אותך כמגדלור אל מול אסופת "יצרני המוצרים" שסביבך, ויש לך ביד כלי רב השראה שיקרין את הזהות שלך למרחוק כך שאנשים יוכלו לשאוב ממנו אנרגיה. ונכון, זה דורש עבודה 24/7. אז מה? גם אתה כבנאדם חי 24/7.

6. פתח סובלנות לחוסר פוקוס ועמימות. כן. עמימות וחוסר פוקוס. שים לב לפעילות האנשים בפייסבוק. קוראים לה Small Talk. זה מה שאנשים עושים בחברה. ללא כוונת רווח מיידית ודווקא במדיה חברתית, אתה תמצא שעמימות וסתם "נחמדות" יכולים להיות מקור לא צפוי למציאת האופי שלך כמותג ודרכו גם הכיוון האמיתי והעסקי שלך. אז תרפה מדוושת הגז, שחרר את המפרשים ותנשום. אל תשווק. אל תדחוף. אל תנסה להיות בשליטה מתמדת על חיי הלקוחות שלך. מותגים כמו בני אדם, זכאים לחופש. אז צא לחופש. כלומר, שחרר את סוסי השיווק האגרסיבי שלך ותחליף אותם בזוג אוגרים או זיקיות. תעשה משהו לא צפוי. תפתיע את עצמך. תפתיע כך גם את כל מי שרואה בך חבילת אינטרסים שיווקיים. הוא אפילו יחייך. וזה שווה לך הרבה כסף. 

וכן, זה דורש עבודה 24/7. אם אתה כמותג לא בנוי לזה תישאר בטלוויזיה. 



דוגמה : לא מצאתי דוגמה. אז מה? תהיו אתם הראשונים שעונים על הקריטריונים.


תגובה 1: