יום רביעי, 30 במאי 2012

רשמים מפגישה עם עשרות עסקים קטנים שיכולים להיות מותגים גדולים בזכות האופי שלהם.


זה מרגיש לי כמו ביקורת מסעדות אבל זה רק אני. 

בקיצור, אריק, חבר יקר, הזמין אותי לבוקר עסקים חגיגי של ארגון בשם BNI (Business networking  Israel), שזה הארגון הגדול בעולם לבניית קשרים עסקיים (נטוורקינג). וכדבריהם באתר "אנו מציעים לחברינו הזדמנות לחלוק דעות, רעיונות, קשרים ובעיקר, הפניות עסקיות." אז נעלתי את נעליי האדומות והחגיגיות ונסעתי ברכבת צפונה למפגש עם משהו כמו 80 בעלי ובעלות עסקים שונים בגדלים שונים.(נציגי תנובה או דיסקונט לא היו שם). 

גילוי נאות : מאחר ונשבעתי בי שלא אשתייך יותר לארגון זה או אחר אני מדלג על הטקסיות, הסממנים, הנהלים והקודים הפנימיים של חברי BNI. זה לא הנושא. 


מה כן. 

כאחד מהצד, שמתעניין באופן כמעט חולני ביחסים שבין האדם מאחורי העסק לבין העסק ותדמיתו (איך הוא נתפס ע"י הלקוחות וע"י בעל העסק עצמו או במילה אחת, מיתוג), ישבתי בצד והייתי מרותק. מרותק לאופן שבו אנשים שונים, מתחומי עיסוק שונים, בעלי אופי שונה, חזות שונה וגילאים שונים, משווקים את עצמם בצורה זהה עד אימה. משווקים וממתגים את עצמם ואת עסקיהם כמו שיבוטים אחד של השני. רפליקות זהות של מלל אחיד, סגנון אחיד, שפה אחידה. כולם סלקום. כולם תנובה. כולם הכי טובים. כולם הכי אמינים, יעילים, מקצועיים, אחראיים, איכותיים וכמובן, שירותיים!   

אני חושב שזה אסון. 

אני חושב שאוצר המילים שכולנו למדנו מחברות הענק וממשרדי הפרסום, היח"צ והקד"מ ובכיתות מנהל העסקים, הורס את הדבר הכי טוב שיש בעסק קטן או בינוני או גם ענק – האופי שלו. האופי של הבנאדם שעומד מאחורי ההגה שלו. רק מתוך האופי הזה אפשר לבנות אסטרטגיות שיווקיות, רק האופי הזה יכול להכתיב פתרונות יצירתיים לתנאי תחרות עזים. רק האופי הזה יכול לפצות על היעדר משאבים עסקיים להגשמת חלומו של בעל העסק. להתקיים בכבוד ובסבבה.

אז כתבתי משהו בשביל האנשים הטובים הללו. משהו מהלב שלי עם נגיעה מקצועית של מישהו שהיה פעם נער סיפון על נושאות מטוסים (16 שנות קריאייטיב במשרדי פרסום גדולים בתל אביב ועבודה עם הגדולות שבחברות) והיום הוא קפטן של הדוגית שלו שהיה רוצה שכל בעל עסק בישראל ייתן לאופי שלו לזרוח מבעד לתקשורת השיווקית שלו. בלי לשים לב למתחרים. בלי להתייחס למה אפשר ומה יאהבו יותר או פחות. הניסיונות לרצות אנשים ולקוחות תמיד נגמרים לא טוב. מניסיון. תהיה נאמן לעצמך והלקוחות שלך יהיו נאמנים אליך. מעין משפט קיטש שיצא לי ואני מתנצל.

בבקשה. שיר קצר על מותגים קטנים. מישהו מוזמן להלחין גם.

בית א'
 להם יש ערימות כסף. לנו יש אופי.
להם יש מכונות שיווק משומנות. לנו יש אופי.
להם יש משרדי פרסום. לנו יש אופי.
להם יש קד"מ. אנחנו בני אדם.
להם יש לוגו. לנו יש שם.
להם יש כוח שיווקי. לנו יש כוח רצון.

פזמון
להם אין אופי. לנו יש. זה היופי. 

בית ב'
 להם יש שפת מותג. לנו יש תעודת זהות.
להם יש יועצים. לנו יש אופי.
להם יש רק רווחים. לנו יש גם יחסים.
להם יש "תרומה לקהילה". לנו אין מירכאות.
להם יש בעלי מניות. לנו יש בעלים ונשים, בתים, ילדים וחיות.
להם יש לפעמים לקוחות מרוצים. לנו אין ברירה.
להם יש מתחרים. לנו יש אחד את השני. 

פזמון: 
 להם אין אופי. לנו יש. זה היופי. 




2 תגובות: